instagrampinterestyoutube

Podsumowanie trendów 2018: barwa i kolorystyka

duotone (1)

Ostatnio w ramach designerskiego podsumowania roku 2018 przyglądaliśmy się trendom jakie uwidocznione były w elementach typograficznych wykorzystywanych w projektowaniu graficznym. Trendy te, tak bardzo ważne przy tworzeniu angażującego brand designu, pozwalającego na komunikacje marki w sposób mówiący jasno – „jesteśmy na czasie”

Tym razem chcemy zainteresować was barwniejszym tematem – w przenośni i dosłownie – rzućmy okiem na kolorystykę i tehcniki zastosowania barw jakie dominowały przez cały ubiegły sezon.

ULTRAVIOLET

PANTONE Color Insitute rok rocznie wybiera „colour of the year”, który ich zdaniem będzie odzwierciedlony między innymi w projektach korporacyjnych i pracach redakcyjnych. W tym roku był to „ultraviolet” – intensywny fiolet, skomplikowany i prowokujący do kontemplacji kolor nawiązujący do tajemnic kosmosu — skłaniający do eksperymentów i odważnych decyzji. Rzeczywiście, nie było pomyłki! Kolory fioletowe dominowały albo przynajmniej pojawiały się wszędzie dookoła nas — były widoczne jednakowo w materiałach poligraficznych produkowanych na potrzeby dużych korporacji konsumenckich — z tym trendem spotykamy się na przykład w materiałach promocyjnych projektowanych dla Sainsbury’s Home Decor.

(zdj. Sainsbury’s – element projektu katalogu działu home-decor)

 

Ultrafiolet zgodnie z przewidywaniami inspirował w 2018, popychał do śmiałych decyzji. W refreshu jaki przeszła nie tak dawno marka Dropbox, elemtny fioletu dodatkowo podbijane są przez jeszcze odważniejsze neonowe róże, a tonowane w kontraście za pomocą łososiowych pasteli i nawiązań do klasyki sztuki wizualnej.

(zdj. Dropbox – prezentacja refreshu marki)

 

 

GRADIENT

Wszędzie dookoła gradienty. Ten rewelacyjny sposób prezentacji kolorów przeszedł ciekawą ewolucję. Zaczynał jako przaśny, nielubiany styl designu, przypominający mało estetyczne projekty z wczesnych lat 90-tych w których to mieliśmy do czynienia z powykręcaną clipartową typografią, wypełnioną automatycznie szerokimi przejściami tonalnymi. Ostatecznie w 2018 roku, dzięki rafinacji procesów twórczych zaczął być wykorzystywany z rozwagą, jako przykuwające uwagę tło dla innych technik graficznych. Spokojnie możemy założyć, że gradient pogalopuje daleko w rok 2019 i zostanie w designie na dłużej.

(zdj. Spotify – nowy styl komunikacji, widoczny gradient w połączeniu z dwutonową ekspozycją zdjęcia)

 

 

DUOTONE – czyli ekspozycja dwutonowa

Jeżeli weźmiemy na warsztat orignalne zdjęcie źródłowe i przetworzymy je z użyciem dwóch rasteryzacji jednokolorowych, połączonych punktami o odpowiednim nachyleniu (kącie rastra) otrzymamy intrygujący efekt zdjęcia czy ilustracji czarno-białej na sterydach, gdzie zamiast skali szarości, możemy dowolnie bawić się parami kolorów. Efekt końcowy jest świetny, a w połączeniu z innymi technikami, np. podwójną ekspozycją fotografii, daje design z najwyższej półki.

(zdj. 7h10 – przykładowe zastosowanie dwutonowej fotografii z podwójną ekspozycją)

(zdj. Coastal Creative )

 

Share

0 Comments

Dodaj komentarz